Litorinadagen 2017

Posted on maj 15, 2017

När Lars Werner, Litorina styrelsens ordförande, hälsade gästerna välkomna, så berättade han att det är nionde året i rad som Litorinadagen genomförs. Nästa år fyller skolan 25 år och vi befinner oss alltså mitt i livet och i en spännande ålder, sa han inför en fullsatt aula.
Vi sparar på orden och gör som dagens huvudgäst råder oss att göra:
– Låt bilderna prata och berätta, sa Genusfotografen Tomas Gunnarsson i sin fantastiska föreläsning, som han höll på förmiddagen.

Lars Werner, Litorina styrelsens ordförande, hälsade dagens gäster välkomna.

Det serverades en god sopplunch i strålande sol i den grönskande trädgården.

Med en glimt i ögat plockar rektor Agrita ut innehållet i frågelådan ”Fråga rektorn om folkbildning”.

På ett enkelt sätt svarade Agrita på frågor vad folkbildning är.

Urframträdandet för skolans nystartade kör under ledning av Astrid Selling och Camilla Bengtsson. De sjöng både kanon, tvåstämmiga visor och publiken klämde i med en allsång.

Ramyar, Christina, Astrid och Andy bjöd på musik innan det var dags att avnjuta hembakad kladdkaka i trädgården.

Ramyar spelar Nei-flöjt.

Christina och Astrid bjöd på folkmusik

Publiken bjuds in att sjunga med

Stort grattis till er som fick Litorinastipendiet!
I år nominerades 23 personer tilll Litorinastipendiet. Av dem valdes sju stycken ut.
Det som kännetecknar en stipendiat på Litorina är att ha varit flitig, som har visat en personlig utveckling och ett starkt engagemang inom skolans Östersjöprofil.

Från vänster till höger:
Moa Ekman, Pelle Kaivola, Dennis König, Marcus Karlsson, Agrita Martinsone, rektor, Sevil Possling, Malin Mäkinen. En stipendiat, Tobias Högman, är tyvärr inte med på bilden.

Agrita tackar dagens konferencierer Mia och Yaser för ett väl genomfört arbete.