Genusfotografen Tomas Gunnarsson på Litorinadagen

Posted on maj 15, 2017

Tomas Gunnarsson är inte bara journalist, fotograf, bloggare, genusvetare och genusforskare. Efter dagens fantastiska föreläsning på Litorina Folkhögskola så är det helt klart att han även är en äkta och en sann folkbildare.
– Genom att uppmuntra alla att studera och analysera medias bilder och hur de bestämmer över vad som är manligt och kvinnligt, kan vi få en större acceptans gentemot att alla kan få va som man vill, förklarade Tomas inför en mycket lyhörd publik under Litorinadagen.
Det var även så Tomas resa började. Han började utmana bilder som togs genom att ifrågasätta dem och sedan försöka fotografera om motivet genom att hitta en ny vinkel.
Under de senaste åren har Tomas blivit Genusfotografen och är en väldigt anlitad fotograf och föreläsare. Han är rolig, brinner för det han gör och öppnar nya dörrar för sin publik.

– Vad händer när vi byter plats på mannen och kvinnan i en reklamkampanj? När kvinnan ser ut som om hon ska mörda och mannen är den som gosar, lägger huvudet på sned, sa Tomas.

Tomas gav en mängd exempel på hur kvinnor och män gestaltas av media och i reklam. Här visas ett exempel på hur unisexskjortor marknadsfördes.

Som sagt, han är en folkbildare då han lär ut något så viktigt som att tänka genus och hans föreläsning ger mersmak.

Tack Genusfotografen för en mycket givande föreläsning!

Hur fotograferar man en fotograf?

Innan du rusar till ditt flyg, kan du ta en bild på mej?