Föreläsningsserien våren 2018

Föreläsningsserien vid Litorina Folkhögskola är obligatorisk i flera av våra kurser. Föreläsningarna är öppna för allmänheten.

Plats: Aulan Litorina Folkhögskola, Backsippevägen 4 (Vasskär, Gullberna park) Karlskrona.

Tid: 14:30 och pågår cirka en till en och en halv timme.

Fri entré

Kort om vårens föreläsningar

Mer detaljer kan komma att presenteras i nära anslutning till föreläsningarna. Håll därför utkik i vårt Facebookflöde som uppdateras dagligen vardagar.

18/1         Iwona Slojka ”Hållbart resande” Under föredraget kommer Iwona med praktiska tips om hur vi alla kan bidra till hållbart resande, som både är klimatvänligt och respekterar     lokala samhällen.

25/1         Stefan Malmström   ”Hjärntvättad”. Stefan blev hjärntvättad. Nu varnar han andra i sin roman om att ingå i en sekt. Möjlighet till köp och signering av boken.

1/2           Ingrid Kvelde               ”Med en fot på var sida av Östersjön” Ingrid är musiker, dirigent och pedagog med lettiskt ursprung och kosmopolitiskt synsätt.

8/2      En berättarföreställning med inslag av Bellmans musik med Lena Lövdahl, se programmet för kulturevenemangen

15/2         Michael Helgesson, ”Gullberna sjukhus – för bra för att vara sant”.

1/3           Ann-Kristine Woltil “Polarhjältar” Ann-Kristine Woltil är filosofie magister i skandinaviska språk, litteratur och kultur samt arktiska studier.  Utmanare i Arktis.

8/3           Heikki Ranta, Stiftsarkivarie, Lunds Stift, föreläser. Heikki är även ansvarig för Fredrikskyrkans renovering i Karlskrona.    ”Vad ska vi göra med alla dessa kyrkor? ”

15/3         Yvonne Walter, marinbiolog. ”Östersjön, hav i förändring”

22/3         Teater Arken, se programmet för kulturevenemangen

19/4         Agrita Martinsone, rektor på Litorina Folkhögskola, som fyller 25 år.

”Att falla framåt. Om livet, kriget och kärleken”

Reservation för ändringar.