Vernissage av konstnären Svetlana Leuchuk!

Posted on maj 20, 2013

Konstnären och Litorina-studenten Svetlana Leuchuk erbjuder besökare att få uppleva hennes akvarell- och akrylmålningar i Litorinas lilla konsthall. Svetlanas målningar är som en abstrakt fantasi, men också människor, natur och arkitektur. Hon säger att hon oftast målar efter oplanerat maner och vad som faller henne in efter humör och känsla. ”Jag ser ett motiv för mina ögon och sedan målar jag. Jag ser ibland inte ett färdigt resultat klart för mig, utan tavlan växer fram av känsla. Det kan vara upplevelser från en period i livet som speglas i mitt uttryck.” Ett projekt som hon precis påbörjat är att nyansera europeiska städer, framhäva dess färg, bild och specifik miljö. Då hon reser och har rest mycket, vill hon fånga och bevara intryck och närvaro. Svetlana Leuchuk har en formell konst-utbildning, även utbildning som lärare i bildkonst och teckning. Hon har jobbat som lärare i konst-skola i Vitryssland och sedan fortsatte hon med vidareutbildning till grafisk designer. Hon har arbetat som professionell designer för reklambyråer. Svetlana flyttade till Sverige år 2010. Nu studerar hon på Litorina folkhögskola men är samtidigt engagerad i olika grafiska designprojekt. Hjärtligt välkomna!

Utställningen i Litorinas lilla konstsal kommer att vara öppen t.om den 28 maj.