Vårutflykten i Utvandrarnas fotspår

Posted on maj 24, 2017

I dag har Litorina anordnat sin traditionella vårresa, vilket blev en fantastiskt lyckad dag. Dagen gick i Utvandrarnas fotspår, vilket alla deltagare var väl förberedda på då filmklassikern Utvandrarna visats i varje klassrum under några veckor.

Det första stoppet blev vid Åkerby vägskäl, vilket är det stället där utvandrarna samlades för vidare färd ner mot Karlshamn och fartyget mot Amerika.

Åkerby vägskäl

I handelsboden vid Åkerby vägskäl införskaffade utvandrarna de förnödenheter som krävdes inför den långa resan

På Klasatorpet i Långasjö fick vi en guidad tur av Stig Hermansson. Han kan precis allt om hur filminspelningen av utvandrarfilmerna gick till. Stig bjöd på många härliga stories ifrån tiden då filmgänget fanns i trakterna.
Ända sedan 70-talet då filmen spelades in har Klasatorpet haft hundratals busslaster på besök.

Vi lyssnar på anekdoter från filminspelningen av Utvandrarfilmerna

Klasatorpet i Långasjö

Zarah har tagit många av bilderna och hon har skrivit texterna.

En av Zarahs bilder är på mej, Bosse, som har tagit några av bilderna.

Påvelsmåla skola, Vilhelm Mobergs barndoms skola. Det var ju han som skrev böckerna om utvandrarna.

Efter en god lunch i Emmaboda fortsatte färden upp till Utvandrarnas Hus i Växjö och därefter en tur till Domkyrkan.

Växjö domkyrka

Dagen blev precis så lyckad som alla hoppats på och därför får bilderna nu fortsätta att tala sitt behagliga språk!

Tack för en fin resa!

Tänk att packa ner sina tillhörigheter i en Amerikakoffert.

Utvandrarnas hus i Växjö

Invandrarna skulle visa att de inte hade några smittsamma sjukdomar vid ankomsten till Amerika.