Varför läsa ryska?

Posted on mar 23, 2010

På 1900-talet ansåg många att ryska var ett språk bara för brinnande revolutionära eldsjälar och adel i exil. Idag är det ett språk som kan öppna stora möjligheter för dig som funderar på en internationell karriär eller letar efter en spännande fritidssysselsättning. Varje sommar ordnar Litorina folkhögskola en kurs i ryska för alla som är nyfikna på detta intressanta språk.

Ryska är enklare än det ser ut vid första anblicken. Alfabetets 33 bokstäver och deras uttal lär du dig ganska snabbt. Eftersom ryska är ett indoeuropeiskt språk skiljer det sig mycket mindre från svenska än t ex finska. Det finns hundratals ord i ryska som du kan förstå utan vidare: ”аптека” – (”apteka” – apotek), ”кофта” (”kofta” – kofta), ”информация” – (”informacija” – information), ”мебель” (”mebel” – möbel). Du hittar många fler bekanta ord, om du redan kan engelska, franska eller tyska.

Ryska talas av 280 miljoner människor i världen, däribland av 180 miljoner som modersmål. Dessutom är det ett av FN:s sex officiella språk (tillsammans med engelska, arabiska, kinesiska, franska och spanska). I före detta republiker och numera självständiga länder används ryska som ett inofficiellt lingua franca – dvs ett internationellt hjälpspråk för människor som har olika modersmål.

Områden där du kan ha stor nytta av ryska är bank- och affärsverksamhet, vetenskap och forskning, kultur och historia samt politik. Kunskaper i ryska kan inte bara ge intellektuell tillfredsställelse utan också vara en stor merit i din karriär: behärskar du språket kommer du att åtnjuta stort förtroende och anseende hos rysktalande.

När du läser ryska, har du tillgång till ett rikt material att lyssna på eller läsa på nätet, vilket kan underlätta dina studier, särskilt om du pluggar på egen hand. Åker du till Ryssland, ska passa på att köpa riktigt många böcker på ryska som är mycket billiga där.

Rysk litteratur, musik och film är tillhör världens kulturarv. Kunskaper i ryska ger dig en värdefull nyckel till rysk historia och kultur. Språket kan också hjälpa dig att knyta vänskapskontakter med rysktalande människor.

Sist men inte minst öppnar ryskan vägar till andra slaviska språk som ukrainska, vitryska, polska, tjeckiska, bulgariska m fl. De slaviska språken har stora inbördes likheter.

Den 22 juni startar Litorina folkhögskola en sommarkurs som kan hjälpa dig att komma i gång med ryska och samtidigt ge dig en orientering om kultur- och samhällsliv i Ryssland.

Text: Andrei Matveyeu
Redigering: Bengt Åke Ohlsson