Valbara aktiviteter i Riga

Posted on aug 9, 2018

En otroligt spännande och lärorik dag i Riga är nu till ända. Idag har några av våra duktiga kollegor fått guida oss andra på olika utvalda sevärdheter. Alltså- folkbildning när den är som bäst då några ur personalen lär ut kunskap de känner lite extra för!

Listan över sevärdheter var som ett härligt smörgåsbord och erbjöd oss följande sevärdheter:
Jugendkvarter- guidning av Jesper.
Rysk-Ortodoxa kyrkan- guidning av Urban.
Domkyrkan- guidning av Ulf.
KGB- museét- guidning av Patrik.
Lettlands Nationella Konstmuseum- guidning av Lotta.
Ockupationsmuseét- guidning av Pether.

Bilderna är tagna under tre olika besök:

Vi började morgonen med ett besök i Jugendkvarteret. Kvarteret finns med på UNESCOs världsarvslista och förtrollade oss med sin skönhet.
Ett besök i den glittrigt guldiga Rysk- ortodoxa kyrkan gav oss en stund av ett behagligt lugn innan färden gick vidare till huset som har en vacker fasad men ett fasansfullt inre, KGBs högkvarter/ museum. Historien vi lyssnade på inom KGBs väggar var precis lika vidrig som miljön.

Tack till våra duktiga pedagoger. Bilderna får tala sitt tydliga språk både vad det gäller de vackra och hemska historierna. Alla lika viktiga att minnas!