Utbildning på folkhögskola ska bidra till minskad arbetslöshet

Posted on aug 26, 2015

Just nu informeras det i media om att utbildning på folkhögskola och ”extratjänster” i offentlig sektor ska bidra till att avveckla fas 3 för långtidsarbetslösa. Men det kommer att dröja.

Först till nästa valrörelse räknar arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) med att avvecklingen ska vara klar.

– Det är vad jag tror väljarna förväntar sig, säger Ylva Johansson.

Löftet som gavs i valrörelsen, att fas 3 skulle avvecklas fortast möjligt, dröjer alltså. Ylva Johansson pekar på att regeringen inte fick igenom sin budget i fjol höst.

Sedan tidigare har regeringen lanserat så kallade extratjänster, enklare jobb i offentlig sektor, helt subventionerade av staten. Enligt Ylva Johansson har EU nu gett klartecken för extratjänsterna.

Sen beror det helt och hållet på arbetsgivarna i kommuner och landsting hur framgångsrik extratjänsterna blir. Men Ylva Johansson är säker på sin sak. Kommunerna har behovet och kommer att anställa de långtidsarbetslösa.

Fast Moderaternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Elisabeth Svantesson ger inte mycket för beskedet.

– I realiteten löser det här inte långtidsarbetslösheten. Det behövs fler nya vägar in som leder till arbete, inte subventionerade jobb i offentlig sektor. Regeringen står utan jobbpolitik, säger hon.

Läs artikeln här.
Läs mer om vad som skrivits om detta tidigare här.