Upprop

Posted on aug 25, 2016

Trots strålande sol och värme över Gullbernahalvön, börjar vi långsamt inse att sommaren snart är till ända och vi på Litorina inledde en ny termin med traditionsenligt upprop.

Aulan fylldes med både nya och gamla kursdeltagare och på programmet stod som vanligt både sång, musik, skratt och allvar. Agrita Martinsone, rektor, bad alla att behålla sommaren i hjärtat ett tag till. Så som hennes mormor lärt henne att göra. Under presentationen av personal och lokaler lyckades Agrita påvisa att även en och annan ur lärarkåren kan ge ett förvirrat intryck.

Agrita intervjuade de två tidigare eleverna Adejoke Aderounmur och Joseph Serra om deras tid på Litorina Folkhögskola. Adejoke pluggar sista terminen till sjuksköterska och Joseph är projektledare på Telenor Connection. Båda två säger att de har Litorina att tacka för mycket. Att de fått ett bra språk i sitt nya land och att de fått en hållbar framtid.

20160825_101815

– Delta i skolans alla aktiviteter. Man får så mycket tillbaka om man är med, var Josephs goda råd till alla nya deltagare.
– Se till att ha mål och be din lärare att hjälpa dig att gå rätt väg, fyllde Adejoke i.

20160825_100746
Lotta Forsberg sjöng ackompanjerad  av Andy Davey.

20160825_102625
Joakim Sunnerhed spelade Irländsk folkmusik på gitarr tillsammans med  Andy på flöjt.
20160825_102815Vår marknadsförare Zarah Necksten har alltid telefonen beredd för att snabbt synliggöra Litorina Folkhögskola på Facebook.