Ung? Arbetssökande? Utanför studier? Kursen UGA hjälper Dig

Posted on mar 25, 2010

Den 6 april startar vi på Litorina den andra omgången av projektet UGA. Kursen är avsedd för de ungdomar mellan 18 och 24 år som varit arbetslösa en längre tid och vill komma tillbaka till studier. Kursen anordnas på Litorina i samarbete med Arbetsförmedlingen. Häromveckan gjorde TV-kanalen SVT ett reportage om den här kursen på Litorina.

Vi kan nu erbjuda dig ett alternativt sätt att komma igång med dina studier. Genom samarbete med Arbetsförmedlingen i Karlskrona startar tisdagen 6 april en studieförberedande utbildning för ungdomar som saknar slutbetyg från gymnasiet eller grundskolan.

Utbildningen är på 3 månader och innehåller orienterande, repeterande och motivationshöjande lektioner med inriktning på framförallt samhällskunskap, svenska och matematik.

Målgruppen för denna utbildning är ungdomar som fyllt 16 år men inte 25 år samt varit arbetslösa i minst 3 månader.

Du studerar på det aktivitetsstöd eller den form av ersättning du redan har idag, så din ekonomiska situation påverkas inte om du väljer att delta i denna utbildning.

Tycker du att detta låter intressant? Tveka då inte att ta kontakt med din handläggare på Arbetsförmedlingen, då det är via dem du söker till denna utbildning.

Har du några frågor går det bra att ringa till kursansvarig Andy Davey på telefon 0455-367613, maila till andy.davey.litorina@folkbildning.net eller höra av dig till receptionen på telefon 0455-367600 resp mail info@litorina.fhsk.se.