TV:ns utveckling ur Peter Kullrings perspektiv

Posted on mar 16, 2017

Peter Kullring är en man som har testat att prata många dialekter i sitt liv.
Han själv gillar förmodligen sin ”egen” dialekt bäst och den är en blandning av barndomens svängstamål, halländska blandat med lite skånska.

Tv-publiken känner dock mest igen honom då han talar rikssvenska. En dialekt som han gjort cirka 3500 mixade nyhetsinslag med.
– När jag började så skulle all dialekt arbetas bort och vi fick gå hos talpedagogen en gång i veckan, berättar Peter.

I eftermiddags gav han Litorinas publik en färgsprakande och givande föreläsning om tv:ns utveckling.
– Det har hänt extremt mycket sedan jag började på Sydnytt 1981. Inte minst med tekniken, fortsatte Peter.

Den ryska Ubåten som satte Karlskrona på världskartan

En något yngre Peter Kullring gör reportage hos en bilentusiast.

Kullrings föreläsning är uppbyggd runt ett antal nyhetsinslag med början 1981 med den mest dramatiska händelsen av dem alla, U137s grundstötning.

En del frågor har nyhetsvärde under lång tid.

Den ryska U-båten U137 på grund utanför Karlskrona- Detta var mitt första stora inslag på Sydnytt och det var givetvis oerhört spännande, säger Peter och visar det första inslaget som sändes om ubåten i Sydnytt.

Reportage från Ebbamåla bruk, ett av Blekinges industriminnen.

Då datorer började bli hett i Blekinge.

Han fortsätter att visa väl valda inslag och går på så sätt framåt i både tiden och i den tekniska utvecklingen.

Peters föreläsning är mycket spännande och faktiskt både en kär omfamning ur ett nostalgiskt perspektiv och en liten påminnelse om hur extremt fort tiden går!

Tack Peter för en fin timma!