Träna sinnena

Posted on feb 28, 2019

Här kommer en hälsning ifrån våra Lärarassistenter och deras lärare Lotta:

”Vi pratar mycket om mobilernas inverkan på oss och hur de stjäl vår uppmärksamhet och vårt fokus. En liten paus med fokus på andra saker än facebook, instagram, sms mm har alla tid med.
Idag ska jag, Lotta Stubb, tillsammans med våra blivande lärarassistenter träna våra sinnen (lukt, syn, hörsel och känsel).
Vi ska träna på att vara här och nu, utan mobiler, och uppleva allt som finns runt omkring oss. Lektionstips till våra blivande lärarassistenter.
Vi promenerar ut i vår vackra omgivning på Gullberna vid vattenbrynet. Alla får finna en plats att sitta eller stå på som känns bekväm. Vi pausar tiden och upplever det som finns runt oss. Fiskmåsar som skriker, vågskvalp, vindens bris, prasslet av löv, solen som värmer ansiktet…vi är alldeles tysta.

Tillbaka på skolan skriver deltagarna dikter om sina upplevelser. Det blev en fantastisk stund när alla fick läsa upp sina dikter i klassen..”

Jag luktar vår
Jag ser myror som jobbar
Jag känner solens strålar värma mitt ansikte