Terminsstart för Allmänna kurser och Lärarassistenter

Posted on aug 20, 2020

Litorina kan vid skolårets 2020-2021 start ståta sig av 600 deltagare och samtliga kallas till upprop etappvis under denna vecka. Idag hälsades de första deltagarna välkomna vid en öppningsceremoni utomhus. Vi följer Folkhälsomyndighetens restriktioner, men utmaningen blir att fortsatt värna närhet, öppenhet, vänskap och det fria samtalet i hela Litorinas verksamhet trots pandemin, sa Litorinas rektor Agrita Martinsone i sitt välkomsttal.
Litorina har från början utdelat ettårigt gäststudentstipendium. Innehavaren av Litorina-stipendiet 2019-2020 Larissa von Bychelberg, Tyskland, avtackades i vänskapens tecken med en specialskriven låt till Larissa av Andy Davey studierektor. Låten framfördes live med Larissa på saxofon, Ulf Westerholm gitarr och Andy Davey dragspel.
Vid uppropet invigdes den nya flaggstången på Litorinas gård med tal av historieläraren Patrik Hammar. Allmänt flaggar vi på bestämda flaggdagar eller för att hylla någon, men också för att hylla de demokratiska värderingar som Sverige står för och är känt för internationellt, sa Patrik Hammar. På Litorina värnar vi demokratin och vi tänker på de som kämpar för demokratiska rättigheter i Belarus i dessa dagar och önskar dem lycka till, sa Agrita Martinsone avslutningsvis.
Text: Gudrun Gardarsdottir. Foto: Bosse Vesterlund.