Teaterbesök den 12 november: Fem gånger Gud av Jonas Hassen Khemiri

Posted on nov 18, 2008

Den 12 november var alla eleverna från Litorina på Konserthuset. Vi tittade på en föreställning: Fem gånger Gud av Jonas Hassen Khemiri. Jonas besökte Litorina förra året, och det är därför det är särskilt intressant för oss att få titta på hans nya pjäs.

Vem är Jonas Hassen Khemiri?

Man kan objektivt kalla Jonas Hassen Khemiri en av de viktigaste författarna i sin generation. Hans debutroman Ett öga rött kom 2003 och har filmatiserats, dramatiserats på Angereds teater och sålts i över 150 000 exemplar. 2006 kom Montecore – en unik tiger. Den har översatts till en rad språk, bland annat franska, nederländska och tyska. Khemiri har nominerats till Augustpriset och tilldelats Sveriges Radios Romanpris, Borås Tidnings Debutantpris, Bellmanpriset, Tidningen VI:s litteraturpris samt PO Enquists pris för unga författare på väg ut i Europa. Som dramatiker debuterade Khemiri med pjäsen Invasion! på Stockholms stadsteater 2006. Den pjäsen blev en stor succe, spelade för utsålda hus i två säsonger och kommer snart att ha premiär i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Nu har vi en möjlighet att bedöma Khemiris nya pjäs Fem gånger Gud.