Slutseminarium på Dagö

Posted on mar 11, 2019

-En gång måste vara den första och övning ger färdighet.
Den andra och sista dagen av Litorinas deltagare och lärares studieresa till Hiiumaa ägnades mestadels åt ett slutseminarium som handlade om vår egen och vår organisations roll i hållbarhetsarbetet.

Tre elever från skolans allmänna kurser hade förberett och presenterade hållbarhetsarbetet som sker på Litorina och allt på engelska! Deras presentation blev mycket väl mottagen av seminariedeltagarna och det ställdes många frågor efteråt.

Gruppen fick även ta del av Hiiumaas yrkeshögskolas verksamhet, bland annat deras utbildning av timmerhusbyggare, samt floristelevernas fina blomsteruppsättningar. Skolan huserar i anrika Suuremõisa Manor som har renoverats med omsorg och där gammalt och modernt får finnas sida vid sida.

På Hiiumaa finns alltid utrymme för exotiska möten, eller vad sägs en biosfärutbytesstudent från Frankrike eller en didgeridookonsert långt ute på landsbygden med inslag av strupsång.

Det har varit två lärorika och utvecklande dagar med många fina möten.

Text och foto: Heleen Podsedkowska