Litorina stipendiaten Volodymyr om första veckan på Litorina

Posted on maj 11, 2017

Läs Volodymyrs ord om hur han upplevt sin första vecka på Litorina:
”Äntligen är du här!”
Just den här frasen fick jag höra tiotals gånger när jag äntligen (!) kom till Litorina för en vecka sedan. Alla hörde ju talas om en lång visumprocess jag gick genom för att få resa till Sverige.
Från och med min första timme på Litorina känner jag mig väldigt välkommen, inspirerad och nyfiken. Sådana känslor får man i folkhögskolans miljö.
Varje dag på Litorina är annorlunda än dagen innan. Som praktikant får jag olika uppgifter och träffar skolans deltagare vid olika tillfällen. Jag har redan fått mycket skratt och seriösa samtal med de andra.
Efter två intensiva dagar kändes det som att jag hade varit på Litorina minst två veckor. Nu har jag nästan en hemmakänsla när jag kommer till skolan på morgonen. Ett helt år på Litorina har jag framför mig och det känns riktigt skönt.
Det vore roligt att få lära känna alla som är en del av Litorina folkhögskola. Vi får hjälpas åt, eller hur?!
Många hälsningar från Volodymyr.