Spelnykter

Posted on dec 6, 2018

– Jag kommer att fixa det. Ge mig lite tid! Dessa ord säger en person som känner sig hopplös och vill ändra sin situation. Dessa ord säger en spelberoende.
Så sa Magnus Rydeving, tidigare spelberoende och som idag föreläste på Litorina Folkhögskola.

Magnus hade ett bra jobb, god lön men så småningom blev han beroende av spel. Som bankman kunde han få tillgång inte bara till sina egna pengar men också till kundernas pengar som han ”lånade” och aldrig gav tillbaka.
Så här hamnade han i fängelse och behövde bygga sitt liv igen. Nu har han lyckats att börja om sitt liv i från början. Han sprider kunskap om problemspelarnas svårigheter, coachar dem och ger råd.
I sin föreläsning berättade Magnus om orsaker och konsekvenser av att vara en spelberoende, visade statistik och berättade hur man kan hjälpa dem som behöver hjälp men döljer det och ljuger om sin svaghet.

Tack Magnus för den ärliga berättelsen och den värdefulla lektionen.

Text: Gabija