Skolscen Sydost

Posted on okt 20, 2015

Idag, 20 oktober, har skolans kulturkommitteé varit på en teaterfestival i Ronneby. Syftet med detta besök var att välja en föreställning som ska visas nästa år på Litorina.

Under dagen kunde publiken se fyra av tio teaterspel som stod i programmet. Föreställningar var av olika genrer och hade olika teman i fokus. Flera av dem skulle säkert kunna bli en underhållande del av undervisning i historia eller litteratur. Till exempel, fick “Romeo och Julia” en ny, mycket roligare version som trots den kända sorgliga finalen kunde betraktas som en Hollywood-made trailer för Shakespeares verk.

IMG_0998

Mörkare undertoner hade föreställningen “I skuggan av hatet växer blommor” som blev en berättelse om död, skräck och flykt under det andra världskriget. Historien byggde sig på ett liv av en pojke som hamnade i ett judiskt getto skapat av nazister. Efter sina desperata försök att fly och gömma sig överlevde han Förintelsen. Det gjorde inte de flesta som var fångade i koncentrationslägren. De fick inte leva, de fick inte älska, skaffa barn och familj. De fick ligga i massgravar. Och de levande fick bära sina minnen och sin sorg alltid med sig.

IMG_0908 IMG_0914 IMG_0919

Livets mörka sida visades också i föreställningen “Stonface/Duckface” som handlade om djärvhet att vara sig själv i världen där alla tjejer måste le och alla pojkar måste vara tuffa. I denna värld av påhittade normer och förföljande ideal ville pjäsens karaktärer dölja sig bakom datorns skärm som blev ev väg till en annan, tyvärr helt illusorisk verklighet där man kunde välja själv sitt namn och sitt utseende.

IMG_0922 IMG_0926

På torsdag ska kulturkommitten diskutera vilken föreställning ska bokas till skolan.