Sjösättning på Båtbyggarprogrammet

Posted on jun 13, 2018

Det blev en festlig sjösättning med både sång, dragspel och applåder när Malin och Olles båtar i går hissades ner i ”plurret”.

Mitt bland flanerande åskådare och njutande lunchgäster på Marinmuseums brygga skedde det i går en högtidlig sjösättning utanför Båtbyggarlinjens lokaler på Stumholmen.

Efter flera års slit var det så äntligen dags för både Malin och Olle att sjösätta sina båtar. Två helt olika modeller som båda två är enormt vackra mästerverk. Var och en på sitt sätt.
Det visade sig att båtarna inte bara var vackra. De visade sig även att vara dugliga för ett hav. Eller som någon ropade då Malins båt sänktes ner i vattnet.
– Den flyter ju Malin.
– Ja är du förvånad, ropade Malin själv tillbaka och alla åskådare brast ut i skratt.

Medan Olle fyllde på bensin i sin motor passade Malin på att ge den samlade pressen en provtur i viken.
– Vi känner oss otroligt privilegierade, erkände de då de kom tillbaka.

Stort grattis till både Malin och Olle. Vi är många som är stolta över er och ni har bidragit stort för att hålla båtbyggare traditionen vid liv!

Lycka till med era resor på de sju haven!

Sanningens minut är här! Kommer Malins båt att flyta? Snart är den i havet. Titta gärna på hur det gick!

Publicerat av Litorina Folkhögskola den 12 juni 2018

Malin blir intervjuad av pressen samtidigt som hon ror sin premiärtur och Olle får igång motorn i sin båt. Vilken skärgårdsidyll en helt vanlig tisdag! Folkbildningen charmar och slutar aldrig att lära oss nya saker!

Publicerat av Litorina Folkhögskola den 12 juni 2018