SeaSide: båtbyggarlinjen är med på Hanse Sail Rostock

Posted on jul 15, 2010

Med det gemensamma maritima arvet i södra Östersjöområdet finns stora möjligheter att bygga upp en starkare gemensam kulturell identitet. Detta är syftet med SeaSide-projektet som förenar deltagare från Polen, Tyskland, Litauen och Sverige. Projektet pågår ända fram till juni 2011 och programmet innehåller en rad festivaler och träffar i de olika länderna.

Den 5-8 augusti reser båtbyggarlinjens lärare Nils Göransson och kursdeltagaren Nisse Norling till Rostock för att tillsammans med Blekinge museum representera Blekinge och dess båtbyggartraditioner på festivalen Hanse Sail Rostock som är en del av SeaSide-projektet. I år firar festivalen sitt 20-årsjubileum och programmet är fullspäckat med evenemang – allt från folkmusik och uppvisning av hantverk till vetenskapliga föreläsningar om skeppsfart erbjuds besökarna.

För Litorina folkhögskola, med sin östersjöprofil, är det viktigt att vara representerad på ett evenemang av denna storlek och betydelse.

Mer information om projektet SeaSide hittar du på dess officiella webbsida.