Riggaren på Marinmuseum om livet efter Båtbyggarlinjen

Posted on mar 5, 2020

På dagens torsdagsföreläsning berättade före detta elev på Litorinas båtbyggarlinje, Mats Hjalmarsson, om ”Livet efter båtbyggarlinjen” och sitt jobb som riggare på Marinmuseet, som han fick efter sin utbildning. Han visade teckningar och bilder på olika föremål som han har tillverkat, från egenbyggda båtar till små prydnadsföremål. Vi fick höra om hans uppväxt, utbildning och sitt nuvarande yrke som riggare, och han gick verkligen in på detaljer när han berättade om sitt ovanliga yrke och olika arbeten och tekniker som man behöver kunskap om i hans jobb. Enligt Mats är tålamod och noggrannhet några av de viktigaste egenskaper hos en riggare. Vad är då det bästa med att arbeta som riggare? Mats tycker om att han får arbeta i ett 1700-talshus, samtidigt som han får ofta vara ute i härligt väder. Det verkade som om han har hittat drömjobbet!
Tack för att du kom hit och föreläste hos oss Mats!

Text: Larissa von Bychelberg; Bilder: Bosse Vesterlund