Resandeblod: föreställning den 2 mars

Posted on feb 21, 2011

Föreställningen är en färd genom resandefolkets historia i Sverige och därmed en liten uppgörelse med den svenska rasismen.

Men vi stannar inte kvar i det förflutna för det förflutnas skull utan lyfter fram rasismens byggstenar så att alla kan se dem och därmed har vår föreställning möjligen hjälpt någon att bestämma sig för att inte använda dem igen, idag eller i morgon.

Författaren Bennie Åkerfeldt berättar om sina rötter i resandefolket i Sverige, de som kallats ”tattare”. Trubaduren Pelle Jageby sjunger visor om och av resandefolket.

Tid och plats: onsdagen den 2 mars, kl 13.30, Konsthallen i Karlskrona

Föreställningen organiseras av Litorina folkhögskola i samarbete med Karlskrona kommun och ESF projektet Perrongen.