Resa till Ukraina 2019

Posted on apr 16, 2019

Allmän kurs och Vetgiriga seniorers resa till Ukraina.
Vi har anlänt till Lviv – en gömd pärla. Kvällen tillbringades med en stadspromenad i gamla stan tillsammans med Volodymyr Senatovskyi, tidigare Litorinastipendiat, som visade oss runt.

Dag 2
Guidad stadspromenad med Sophie och Gustav, som är bosatta i Lviv sedan många år. Deras kunskap om stadens historia är numera även vår. Vi tackar och bugar!

Dag 3
Dagen började på Ivan Franko universitetet och möten med ukrainska studenter som läser svenska. Vi guidades runt av eleverna och det blev många intressanta samtal.
Vädret är strålande och vi njuter verkligen av denna stad.

Dag 4
En händelserik dag med mycket av allt. Kiev – en fantastisk stad att uppleva. Här finns skatter av historia i alla hörn.
Vi fortsätter att uppleva vår studieresa och att bekanta oss med detta land.

Friskt regn från en grå himmel. Idag ska vi måla ägg. En vanlig tradition som man gör till påsk. Vi fick lära oss måla med stearin och färgning. Vi var riktigt duktiga.

Tjernobylgruppen med Jesper:
Vi startade tidigt i morse och mötte upp med vår guide Nikolai, som visade sig vara precis så positiv till, och hängiven sitt jobb som vi hoppats. Färden gick norrut på skumpiga vägar och vi fick till vår stora glädje se älg, örn och vilda hästar på vägen till och från Tjernobyl.

Ingen kan förberedas nog på den upplevelse som väntade. Snart har det gått 33 år sedan en av de största katastrofer mänskligheten någonsin vållat moder natur inträffade och en stor prövning och lidande för Ukrainas såväl som ett flertal andra länders befolkning tog sin början. Vi upplevde de övergivna byarna, spökstaden Prypjat, reaktorområdet, sarkofaginneslutningen, kantinlunchen, radaranläggningen Duga (”The Woodpecker”)…
Listan blir för lång.

Vi somnar denna kväll i sagolika Kiev med nya oförglömliga minnen och upplevelser att ta med oss i livet.

Avslutade dagen med tunnelbana djupt under marken (100m) och upp till Nationaloperan. Vi såg Mikis Teoderakis Zorba. En balett med fantastisk musik. Vilken härlig dag vi har haft igen.

Sista dagen på studieresan började med lokal, miljövänlig trådbuss till muséet till minne av Andra Världskriget. Det är inrymt i en byggnad som kröns av en drygt hundra meter hög staty, kallad ”moder Moderland”, som höjer sitt svärd och sin sköld med blicken fäst i öst.

Den oerhört kunniga guiden gav oss en fullmatad resa bakåt i tiden och besöket lämnade ingen oberörd. I Ärans Sal, precis under statyns fötter, fanns en uppsättning otroligt exakta vaxavbildningar i naturlig storlek av ukrainska krigshjältar. Både sam- och dåtida.

Efter besöket hade vi tid att utforska staden på egen hand innan avresan mot Sverige.

Vi tackar för en fantastisk studieresa till Ukraina. Extra tack till vår guide Volodymyr Senatovskyi, din insats har varit guld värd.