Planeringsdag på Blekinge folkhögskola

Posted on feb 27, 2017

Vilken trevlig och givande dag det blev i dag då alla som arbetar på någon av länets folkhögskolor strålade samman. Platsen för träffen var Bräkne Hoby och Blekinge Folkhögskola.
Morgonen inleddes av fantastiskt skön livemusik spelat av den sydafrikanska musikern Mpho Ludidi & Unit. Helt klart ett gäng som gav mersmak.

Ulla Wiklund, rytmiklärare och musikpedagog, delade med sig av sin livsresa på temat, ”vikten av att inte stänga in ett barns kreativitet”. Ulla har en imponerande meritlista och nådde publiken bäst då hon berättade om musikläraren ”Roffe” som hon haft i årskurs fem. På ett mycket charmigt sätt lyckades Ulla färglägga sin egen skoltid och igenkänningsfaktorn från publiken var hög.

– Roffe var inte som andra lärare. Han gick aldrig på konferens vilket retade de andra lärarna, berättade Ulla Wiklund och menade att hans framgång var att han aldrig bad eleverna att sluta sjunga och spela hur illa det än lät.
-Det är nyckeln till all kreativitet, sa Ulla.

Eftermiddagen ägnades åt olika workshops där en var att måla tillsammans med skolans etableringskurs.
Tusen tack alla inblandade för en trevlig dag!

Rektor Bertil Karlsson hälsar välkommen