Personalens jullunch och glasblåsning

Posted on dec 21, 2011

På måndagen bjöds vi i personalen på ett spännande äventyr. Efter en god jullunch på Café Utkiken blev det vidare färd mot Nättraby och Malin Menas glashytta i gamla vattentornet.

Väl där blev vi mottagna av Malin och hennes assistent Jennifer. Först fick vi lite historik om Malins väg till glasblåsare, hon har utbildats vid Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm.
Hon har även haft förmånen att fått arbetat i Frankrike, Danmark och USA.

Dessutom berättade hon om hennes långa kamp över att få förvandla gamla vattentornet till glashytta och ateljé. Efter en massa turer och envishet, har Glastornet sedan dess blivit uppmärksammat i hela landet och 2006 fick Malin motta Sveriges Arkitekters Husbyggnadspris samt Karlskona Kommuns Ombyggnadspris.

Sedan var det då dags för oss noviser att få prova på konsten att blåsa glas! Ingen lätt uppgift utan tungt, varmt men väldigt roligt! Respekten över detta hantverk var nog något alla tog till sig.

Malin arrangerar event för olika slags grupper. Man får ta del av hennes skapande på ett nära håll och man får självklart även testa hantverket!

Vi på Litorina vill önska alla en god jul och ett gott nytt år!