Pax Baltica: Dagen på Kungsholmen

Posted on okt 16, 2015

Pax Baltica fortsatte i form av seminarier på Kungsholms fort. Deltagarna delades in i fyra grupper som leds av Eric Povel, Witold Rodkiewicz, Jonas Hallbom och Ivar Wenster. Varje grupp diskuterade olika aspekter av informations och propagandas roll i samhället samt bakgrunden av den rysk-ukrainska konflikten.

Till slut kom några deltagare exempelvis till ett beslut att sanningen är ett mycket komplicerat begrepp. Det kan finnas flera sanningar samtidigt även med tanke på att journalister är lika individer som alla andra människor och därför kan deras känslor omedvetet prägla deras artiklar och nyheter.

Efter seminarierna hade alla gäster möjlighet att gå lite runt och få se ett fascinerande panorama över havet från fortets gamla stenmurar.

Litorina folkhögskola som har Östersjöprofil och är en Pax Balticas arrangörer uppskattar väldigt mycket en möjlighet att delta i de berikande diskussionerna kring Östeuropeiska frågor.

IMG_0837IMG_0844