Pax Baltica 2011 Bitarna passar –- samarbete runt Östersjön

Posted on okt 5, 2011

Pax Baltica är en årligt återkommande konferens som fokuserar på freds och säkerhetsfrågor kopplade till Östersjön.

I år kommer konferensen gå av stapeln den 19-20 oktober.

Föreläsarna är i år:

Gunilla Herolf, forskare på SIPRI: Villkoren för samarbetet mellan Östersjöländerna.

Karl Heinz Breitzman, professor på Rostocks universitet: The BalticSea is connecting people and companies in nine Countries – transport systems and future callenges . Föreläsningen sker på engelska.

Hans Hansson, Freight Director Stena Line AB: Stenasfären i Östersjöregionen

Imanst Gross, chef för Nordiska rådets kontor i Riga: Nordiska rådets insatser för att stärka det kulturella samarbetet runt Östersjön.

Olle Wästberg, tidigare Generaldirektören för Svenska institutet: Kulturell diplomati – ett sätt att stärka band mellan länder.

Sverker Göranson, Sveriges Överbefälhavare: Strategisk balans tillsammans.

Moderator är Stefan Ring, generalsekreterare för Allmänna Försvarsföreningen, samt militärstrategisk expert på Försvarshögskolan.

Pax Baltica arrangeras av Allmänna Försvarsföreningen i samarbete med Litorina Folkhögskola, BTH, Karlskrona kommun samt Länsstyrelsen i Blekinge län.