Öppet hus på Båtbyggarprogrammet

Posted on maj 22, 2017

Redan på långt håll kunde man känna doften av god nystekt sill blanda sig med den typiska tjärdoften och mycket riktigt- utanför Båtbyggarnas lokaler på Stumholmen var det uppdukat till alla de som ville avnjuta den klassiska ”sillamackan”. Direkt i från röken där Lennart stod och stekte.
Allt som gjort för att göra dagen till en riktig höjdare!
Under dagen i lördags har Litorina Folkhögskolas Båtbyggare haft Öppet Hus. På ett charmigt och inbjudande sätt har de visat upp sin verksamhet i sina historiska lokaler i Slup och Barkasskjulet på Stumholmen.
Under några soliga timmar var strömmen av nyfikna besökare jämn och redan efter halvlek var redan 60 klassiska ”sillamackor” sålda.
– Många känner till mackan och kommer hit för att äta den, berättar Nils, en av kursens ledare.
Utanför lokalerna visade några av de duktiga Båtbyggarna sina andra kunskaper. Nicklas stod och täljda bestick och Alberto trädde fina hals och armband.
Under dagen passade även deltagarna från
Möbelsnickarkursen på att visa upp bilder på sina möbler som de tillverkat under hösten/ vårens kurs.
Även skolans Konstkurs visade upp sina tavlor.
Ett tips… Missa inte detta arrangemang nästa gång. Det är så härligt!
Tack till er alla!