Öppet hus och julmarknad på båtbyggarlinjen den 6 december

Posted on nov 27, 2008

Fånga tillfället och upplev traditionellt träbåtsbyggande i historiska lokaler på Stumholmen . Förutom att hänföras av skickligt hantverk i form av byggnation och reparation av Blekingebåtar kan du även se avancerat modellbåtsbygge. Njut av tjärdoft och glögg och låt dig underhållas av Pelles orkester.Tid och plats:den 6 december kl 11-15, Slup & Barkasskjulet, Stumholmen, KarlskronaAlla är välkomna!

Under de elva år som förflutit har det tillkommit oerhört många vackra och bra båtar varav de flesta har inköpts av elever. Men egentligen finns det en djupare mening med att båtbyggarlinjen startade år 1997. Det var vid Blekinge Museums undersökning av hantverksyrken i mitten av 1990-talet, då man fann att professionella båtbyggare helt försvunnit i Blekinge, den sista fiskebåten i trä byggdes år 1992 vid Väggavarvet i Karlshamn. Eftersom vi i Blekinge varit mycket duktiga genom tiderna på att bygga båtar, borde kunskapen och traditionen bevaras och det var på så vis som det blev en båtbyggarlinje på Litorina folkhögskola där vi skall föra traditionen och kunskapen vidare till framtida led.