Mina Dennert på Demokratidagen

Posted on nov 18, 2019

Med tänkvärda välkomsttal av konferenciererna Ulf och Lotta samt av rektor Agrita Martinsone öppnades Demokratidagen på Litorina Folkhögskola.
Årets upplaga blev nummer fem i sin ordning och den instiftade dagen känns mer och mer aktuell och viktig för varje år som går.

– Vi tar vår demokrati och våra mänskliga rättigheter för givna och det måste vi sluta med. Vi måste däremot börja ta vårt enskilda ansvar för att få behålla det vi byggt upp, sa dagens huvudtalare Mina Dennert, journalist och grundare av nätverket #jagärhär

Mina Dennert uppmanade publiken att både vara vaksamma mot de nyheterna som sprids i sociala medier samt att våga trycka ned allt näthat som sprider sig.

– Hur ska vi kunna ha en demokrati om
vi inte kan lita på all information som sprids, sa Mina och menade att en av grundstenarna till demokratin är att både vara vaksam, våga ha civilkurage (om så i det lilla) samt att börja prata med varandra istället för att hata.

– Vårt nätverk #jagärhär som jag startade är nu större än Håkan Hellström vilket är mycket viktigt om man bor i Göteborg. Vi är fler än vad Håkans publik var senast på Ullevi, berättade Mina och skrattade.

Tusen tack till alla inblandade som gjorde Demokratidagen så bra.

Extra tack till Mina Dennert för en viktig föreläsning!