Malins båtresa

Posted on jun 20, 2017

-Jag tänker alltid att ”det här kommer jag att klara”, berättar Malin Mäkinen, en av deltagarna som just nu har sommarlov ifrån Litorinas Båtbyggarelinje.
Jag träffade Malin när båtbyggarna hade sitt Öppna Hus i slutet av maj och fick tid att sitta ner för en pratstund med denna härliga tjej som faktiskt påminner mig lite om Ronja Rövardotter.
Kavat, envis, oerhört varmhjärtad med en spjuveraktig blick.
– Jo då, jag är ganska så äventyrlig av mig, förtydligar Malin min antydan.

För några veckor sedan hade Litorina Folkhögskola Litorinadagen. En dag då skolan öppnar upp sina dörrar och bjuder på både kunskap, mat och underhållning. I trädgården visade gänget ifrån båtbyggarlinjen sin verksamhet och ett flaggspel skulle dras upp i skyn över gården. Det behövdes fästas högt upp på husfasaden.
– Malin har väntat i flera veckor på att få klättra upp och fästa den, avslöjade en av Malins kursare.
– Jo men jag klättrar gärna, berättade Malin och löste problemet lätt som en plätt. Aldrig högljutt och skränigt. Däremot med ett gott självförtroende om att klara det.
– Jag har ett gott självförtroende även i mitt båtbygge för annars tror jag inte att jag hade klarat av det, berättar Malin och ler på ett mycket ödmjukt sätt.
Malin Mäkinen är 29 år, österbottnisk finlandssvensk och uppvuxen i ett hus ute på landet i den typiskt östbottniska miljön. Eftersom familjen även hade en sommarstuga i skärgården så odlades kontakten med seglandet tidigt.
-Fast jag utbildade mig först till veterinär då jag läste veterinärmedicin vid Helsingfors Universitet. Först när jag tagit min examen kände jag att jag ville flytta, berättar Malin som aldrig har jobbat med sitt yrke.
– Under nästan tio år drömde jag om att äga en egen träbåt och det är det som jag nu är i färd med att förverkliga. Bara det att jag har valt att bygga den själv, skrattar Malin.

För några år sedan hamnade Malin på Stensunds Folkhögskola utanför Trosa där hon blev antagen till båtbyggarlinjen och fick chansen att vara med och bygga en allmogeseglare i trä från början till slut.

– Detta var nog det bästa jag gjort hittills i mitt liv och är faktiskt anledningen till att jag nu går på båtbyggarlinjen här i Karlskrona.

Sedan Malin gått på Stensund har hon haft glädjen att få göra några kortare sommarjobb med träbåtsbygge som innefattat både renoveringar, nybyggnation och inredningar.
Sedan i slutet av förra sommaren finns nu Malin i Karlskrona, över 1000 km ifrån sin hemort Vasa. Hon bor strax intill Stumholmen där Båtbyggarlinjen huserar och hon älskar omgivningarna.
– – Jag tycker om vackra miljöer då de får mig att trivas. Att få arbeta i Slup och Barkasskjulet är fantastiskt, säger Malin vars plan är att ha sin båt klar till nästa sommar.
-Det känns som ett rimligt mål, säger Malin och avslöjar att hon innan dess ska sy sitt segel hos en professionell segelmakare.
– Det är väl klart att jag fixar det själv, säger Malin och bländar av ett härligt skratt.

Vi tror dig Malin och varmt fortsatt lycka till!

Om du vill följa Malins båtresa så kan du läsa mer på hennes blogg: