Luciafirande på Litorina

Posted on dec 15, 2008

Musik, ljus, lussekatter och glitter – den 12 december firade vi Lucia på Litorina. En underbar upplevelse för alla elever på Litorina! Förberedelserna till denna dag har varit full av julstämning, glädje, träning och övning av luciasånger. Det var nytt för många och en härlig upplevelse.

För Lucia firas officiellt den 13 december och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Lucia har namnsdag och över hela Sverige ordnas luciatåg med Lucia, tärnor och stjärngossar som bildar tåget och sjunger speciella luciasånger. Lucia var ett katolskt helgon. Hon bodde i staden Syrakusa på Sicilien. Romarna var inte kristna vid den här tiden men Sankta Lucia var en ung kristen flicka och dömdes till döden, 13 december år 304 efter Kristus.