Litorinastipendiaten Gabija om första halvåret i Sverige.

Posted on feb 26, 2019

Hejsan! Nu har jag gjort min praktik på Litorina i ett halvt år. Det är svårt att beskriva hur mycket jag har lärt mig under den tiden. I början kom jag hit som en lugn litauisk tjej som försökte att hitta sin plats inte bara bland personalen eller deltagarna men också i själva Karlskrona som jag tyckte var någon tråkig, lugn men vacker stad. Litet ordförråd, ganska bra grammatikkunskaper, erfarenhet på att studera och undervisa i svenska och en stor vilja att utvecklas- det var allt som jag hade med mig när jag kom till Litorina.

Idag kan jag mycket mer. Livet i Karlskrona och praktiken på Litorina Folkhögskola hjälpte mig inte bara att lära känna det svenska samhället, traditioner och förbättra mitt svenska men också att utvecklas mer som människa. Jag har sett mycket folk från olika länder och med olika livserfarenheter vilket har vidgat mina vyer och ändrat världsbilden.

Jag tackar Litorina för det jag har fått och önskar den kommande praktikanten att inte vara rädd för utmaningar och svårigheter som kanske kan komma i början. Allt blir bättre med tiden och till slut kommer du precis som jag att uppskatta alla lärdomar du fått under din praktiktid.

Text: Gabija
Foto: Charlie Kristiansson