Litorinas studerande är med på Pax Baltica

Posted on okt 15, 2015

Pax Baltica har öppnats idag med en presskonferens på länshövdingens residens. Litorina folkhögskola är en av arrangörer av Pax Baltica och därmed deltar i öppna föreläsningar den 15/10 samt får den unika möjligheten till att vara med på workshopen den 16/10.

”Vi är fortfarande grannar med Ryssland”, påbörjade Wieslaw Tarka. ”Vi är oroliga för det som pågår i Ryssland och Ukraina. Och jag kan inte föreställa mig en människa i den demokratiska Europa som inte är orolig för detta. Relationer mellan stater måste baseras på ömsesidig respekt och internationellrätt”, påpekade Polens ambassadör.

Pax Baltica öppna föreläsningar handlade om det hur information används för att ta makten över agendan i en konflikt.

Wieslaw Tarka, Polens ambassadör i Sverige, betonade att massmedier kan användas som ett verktyg att leda människor vilse. ”Mycket information släpps ut, men inte för att informera eller övertyga någon, utan bara för att läsare skulle tappa tråden i dessa uppgifter”. Ambassadören beskrev också Rysslands angrepp mot Ukraina som en enorm kränkning av internationell rätt.

Kerstin Årmann, ansvarig utgivare för Blekinge Läns Tidning påpekade att inte alla journalister i världen har lycka att arbeta i ett land där tryck- och yttrandefrihet respekteras.

Gudrun Persson, forskare vid Försvarets forskningsinstitut påstod att konflikten mellan Ryssland och Ukraina handlar till och med också om en ny världsordning, där västen inte länge har en ledande position. Ryska anspråk på ny säkerhetsordning har både en territorial aspekt, där karta ritas om, och en ideologisk aspekt som berör det ”post-sovjetiska rummet” och kan sammanfattas i en fras känd från ryska stormaktens tider ”det som är vårt är vårt”.

Eric Povel, informationschef vid Nato berättade om Rysslands propaganda metoder. De kan sammanfatas i tre ord: neka, förvräng och skräck.

Witold Rodkiewicz från Polish Center for Eastern Studies fortsatte detta tema och angav ännu fler knep som används i ett propagandiskt syfte.

Maria Persson Löfgren som är Sveriges Radios korrespondent i Moskva delade med sig av sin journalistiska erfarenhet.

Föreläsningarna avslutades i en paneldiskussion.

Imorgon, 16 oktober hålls seminarier på Kungsholmen där deltagarna ska delas i grupper och diskutera den aktuella frågan.

IMG_0658 IMG_0643 IMG_0682 IMG_0711