Litorinadagen och öppet hus – en stor succé

Posted on maj 16, 2011

Fredagen den 13 maj var det dags igen att fira Litorinas födelsedag. Det är en tradition hos oss att få tillbringa den här dagen inte bara med folkhögskolans elever och personal utan också med dess stiftare och gäster.

Dagen började med öppna lektioner för alla nyfikna som ville veta mer om skolans verksamhet och utbildning. Sedan lyssnade vi på en intressant föreläsning av Lars Hansson från Svenska Emigrationsinstitutet. Han berättade för oss om den stora utvandringen till grannländerna i Östersjöområdet såsom Tyskland och Danmark under åren 1840-1914. För de flesta lyssnarna var föreläsningens innehåll helt nytt. Det beror väl på att bara den stora emigrationen från Sverige till Amerika är en väl dokumenterad del av svensk historia. Men det var också tusentals svenskar som emigrerade till Danmark och Tyskland där de jobbade i bland annat byggbranschen och jordbruket.

Efter föreläsningen var det dags att avnjuta en smaklig lunch. Mätta och nöjda gick vi till en interaktiv föreläsning av Kjell Kampe från Amadeus Kultur- och Språkmöten. Han förde oss bort till ett imaginärt land där vi fick veta hur det skulle kännas om vi var tvungna att byta land, språk och kultur. Syftet med den här interaktiv föreställning var att vi skulle bli medvetna om våra egna fördomar och begripa hur svårt det egentligen är att bygga upp ett helt nytt liv i ett land med ett främmande språk.

Efter den här spännande utflykten till TadzMbeKistan var det dags för utdelning av Litorinastipendiet som alltid är en väldigt rörande ceremoni både för vinnarna av stipendiet och åskådarna. I år kunde följande elever glädja sig åt ett stipendium: Rebecca Carlsson, Rickard Nilsson, Stefan Franzén, Pia Thor, Nils Norling, Nika Baindurov, Emine Spahiu, Robin Karlsson, Zelfije Kosovari, Olena Hladun, Amina Palani, Adela Tokhi och Shahla Rajaee. De blev alla hedrade med ett personligt lovtal och bokpremier ur rektorns hand. Vi skulle gärna vilja ta tillfället i akt att gratulera dem alla ännu en gång. Litorina är verkligen stolta över deras utmärkande utveckling och engagemang.

Den innehållsrika dagen avslutades med mingel som gav oss möjligheten att låta dagen passera i revy. Alla var överens om att det var en lyckad och fin dag. Vi ser redan fram emot nästa är då Litorina fyller 19 år. Hoppas vi ses där!

Stefanie Brunsch, praktikant