Litorina slog Leksands folkhögskola i e-sport

Posted on maj 8, 2020

Leksands Folkhögskola utmanade i förra veckan andra folkhögskolor i e-sporten Counter-Strike: Global Offensive, förkortat CS:GO, ett så kallat ”First Person Shooter”-spel. E-sport (elektronisk sport), d.v.s. tävlingar som sker i en virtuell miljö, växer väldigt snabbt och beräknas omsätta mer pengar än traditionell sport redan 2021.

Syftet var att knyta kontakter mellan skolor och mellan deltagare, samt att öva kommunikation och planering i kombination med nöje. Litorina antog utmaningen och matchen gick av stapeln den 27/4. Lagen skulle bestå av en lärare och fyra deltagare.

För Litorina tävlade deltagarna Ola Nilsson, Marcus Cederholm, Patrick Gunnarsson och Simon Cardell samt läraren Patrik Hammar. Glädjande nog så avgick Litorina med segern i de två matcherna med siffrorna 16-7 och 16-3.

Då detta var väldigt uppskattat bland deltagarna så planeras det en ”liga” där flera skolor kommer att delta och och spela mot varandra.

Text: Patrik Hammar. Screenshot är från Twitch-sändningen av matchen