Lettlands Eurovisionsbidrag till Litorina

Posted on maj 7, 2013

Lettiska duon PeR som representerar Lettland i Eurovision Song Contest i Malmö kommer till Litorina folkhögskola, Karlskrona och framför sin ”Here We Go” samt andra låtar.

I aula Litorina den 14 maj kl.14.00. Gruppen PeR inleder Litorinas 20 års jubileumsvecka. Konserten presenteras av Litorinas rektor Agrita Martinsone  som är Honorärkonsul för Republiken Lettland i Sverige! Gruppen PeR inleder Litorinas 20 års jubileumsvecka. Konserten presenteras av Litorinas rektor Agrita Martinsone, som är Honorärkonsul för Rebubliken Lettland i Sverige! På konserten kommer gruppen inte bara sjunga utan också berätta om sin musik. PeR sjunger som nummer ett i den andra semifinalen den 17 maj. Gruppens namn PeR står för Please explain the Rythm. De är ett lettiskt beatbox och vokalband som bildades av två sångare, beatboxers Ralfs Eilands (19) och Edmunds Rasmanis (22). De startade bandet år 2007 och har varit med i lettisk TV.  Dom har tidigare deltagit i Lettlands nationella eurovisionfinaler utan att ha vunnit. Förra året släppte de sitt debutalbum som utsågs till årets album i Lettland. Sitt 5 års jubileum firade gruppen genom att skicka in två bidrag till Lettlands nationella final 2013. Båda kom med. Den ena ”Here we go” kom först, den andra sist. PeR har framträtt på flera baltiska festivaler och har varit förband åt Dub FX. Och de har haft en hit i Danmark.

Det speciella med PeRs uppträde i Malmö är att musikerna vill ge publiken känslan av att de är på festival och inte i ett showsammanhang. ”Vårt mål är att ge eurovisionspubliken av vår energi. Vi har gjort detta i Lettland, så förhoppningsvis kommer vi att kunna upprepa historien i Malmö!” säger PeR. Killarna har två mål. Först att kvalificera sig till finalen och sedan vinna Eurovision Song Contest.