Lena Lövdahl spelade och berättade om Bellman

Posted on feb 10, 2018

Varje profilföreläsning på Litorina Folkhögskola är en spännande upplevelse och i veckan har publiken i Aula Litorina blivit försökskaniner. Det låter väl intressant?!

Det begreppet använde skådespelarskan efter sin berättarföreställning om Bellman.

– Det är första gången jag gör det här programmet och jag ser att det är alldeles för långt, skojade hon.

Carl Michael Bellman är en av svensk litteraturs största diktare och tack vare Lena har vi haft en mycket lärorik resa genom hans liv, hans verk och hans 1700-tal.

Lenas sätt att berätta om Bellman samt sånger med ackompanjemang av ett musikinstrument som heter mandola gör det lätt hänt att man hamnar i en helt annan epok där man upplever diktarens framgångar likasom besvär.

– Bellman var ett fall för lyxfällan och hans fru var inte bättre. Han försökte ta tag i sin ekonomi några gånger, men hans projekt slutade ofta med en stor räkning, berättade skådespelerskan.

Stort tack till Lena Lövdahl för hennes talang och den resan tillbaka i tiden som vi gjort tillsammans i Aula Litorina.