Larissa – vår nya Litorinastipendiat

Posted on aug 16, 2019

Hon har ett adligt efternamn, älskar språk, lyssnar på hårdrock, spelar altsaxofon och tycker att svenskar är ett av världens vänligaste folk.
Ganska så ofta får hon frågan om hennes familj har ett slott då deras efternamn är adligt.
– Släkten hade ett slott i Leipzig som såldes på grund av en flytt i slutet av 1800-talet så tyvärr finns det inte kvar, berättar Larissa och skrattar.
Möt Larissa von Bychelberg, Litorinas nya gäststudent och stipendiat bördig från Tübingen som ligger i södra Tyskland.
Sedan en vecka bor hon på Gullberna och har påbörjat sin ettåriga resa i Sverige.
– Jag tycker om lugnet här och ser fram emot att få lära mig mer om både den svenska kulturen och det svenska språket, säger Larissa som redan bländar sin omgivning med sitt svenska språk.
– Jag har läst svenska på universitetet i Köln som även var de som tipsade mig om att söka som gäststudent på Litorina.
Larissa har även en kärlek till det finska språket och funderar på att anmäla sig till ”Finska på Kul”- en av höstens kvällskurser på Litorina.
Varmt välkommen till oss Larissa- vi trivs redan tillsammans med dig!