Larissa från Tyskland blir vår nästa Litorina- stipendiat

Posted on apr 17, 2019

I augusti börjar vår nya praktikant här på Litorina. Här kommer hennes hälsning:

Hej!
Jag heter Larissa, kommer från Tyskland och blir Litorinas nästa praktikant från och med augusti. Jag ser fram emot att träffa er!
Jag är 23 år gammal, kommer från en småstad i södra Tyskland och flyttade till Köln för nästan fyra år sedan för att studera finska. I juli kommer jag att bli färdig med kandidatprogrammet, det gick fort! Men jag har också tagit del i flera kurser i det svenska språket sedan jag började studera hösten 2014. Hösten 2017 åkte jag på utbyte till Åbo där jag studerade på det svenskspråkiga Åbo Akademi, något som har varit en fantastisk upplevelse. Jag har besökt både Sverige och Finland flera gånger genom åren, speciellt norra Sverige som jag tycker är överväldigande vackert, och nu är det dags att flytta till Sverige på riktigt! Det är väldigt kult!
Min plan är inte bara att flytta till Sverige i ett år, utan jag skulle gärna stanna där! Jag är väldigt tacksam att jag har fått chansen att göra praktik hos Litorina, det är en otroligt bra chans att bli introducerad till det svenska samhället och arbetslivet. Det kommer att vara väldigt kult att bidra till Litorinas verksamhet, jag är mycket nyfiken på vilka uppgifter som jag kommer att ha! Jag är övertygad att jag kommer att ha mycket kul och hoppas att ni är med!
Vi ses i augusti!
Larissa