Karin Appel, ansvarig för boendestödjarkurs omgång två

Posted on okt 18, 2017

Karin Appel: Vill vara den som våra deltagare kan luta sig mot
En av våra nyaste kollegor på Litorina är Karin Appel som är ansvarig för en av två Boendestödjarkurser. Karin har jobbat på Litorina sedan september, men det är inte säkert att alla deltagare har hunnit lära känna henne då Karin endast undervisar boendestödjarna.

Vi har intervjuat Karin för att hon ska få presentera sig en gång till med sina egna ord.

Karin har fått en mängd viktiga erfarenheter som vi på Litorina högt uppskattar.

– Tidigare har jag jobbat inom psykiatrin och på senaste åren var det behandlingscentrum för ungdomar med missbruk. Jag har också jobbat inom funktionsstödsförvaltningen, mestadels med barn men även med vuxna, berättar hon.

Hur Karin hittade och fick jobb på Litorina var lite av en slump.

– Jobbet på Litorina såg jag på Arbetsförmedlingen och tyckte att det lät jätteintressant. Jag blev nyfiken på vad det innebär och bestämde mig därför att söka. Det är någonting som jag aldrig har gjort innan och jag tror att jag kan lära mig jättemycket här. Jag har också möjlighet att använda mina tidigare erfarenheter och kunskaper för att lära ut till dem som går Boendestödjarkursen.

De första veckorna på Litorina har Karin redan upplevt som en väldigt rolig erfarenhet och känner att hon också lär sig själv hela tiden.

– Min första förväntning och förhoppning är att vår nya kurs blir en bra klass och att jag kan lära ut på ett pedagogiskt sätt. Jag förväntar mig att våra deltagare ska bli nöjda med utbildningen.

Karin hoppas också på att hon kan bidra här på Litorina med en glad inställning.

– Jag försöker alltid att vara positiv och hoppas att jag kan vara en förebild för våra deltagare, samtidigt som jag inte vill vara bara en formell lärare, utan jag vill faktiskt vara den som de kan luta sig mot. Hoppas att jag ska växa i den rollen som jag har på Litorina nu och att jag får chansen att göra det.

Text och foto: Volodymyr Senatovskyi