Internationell dag på Litorina

Posted on mar 22, 2017

På tisdagens program stod en handfull olika firanden som alla uppmärksammades under Litorinas Internationella dag. Världspoesidagen, Det Persiska och Afganska Nyåret Nouruz, det Iranska nyåret Haft Sin mfl.

Studerande och personal har bjudit på sig själva genom att både dansa och klä sig i sina traditionella dräkter ifrån sina hemländer.

Sedan tidig morgon har aktiviteterna avlöst varandra och skolans deltagare har bjudit på den ena goda maträtten efter den andra.

Sötsaker till förmiddagskaffet

Delar av den läckra lunchbuffén

Hans artistnamn är Ali Baba men han heter Henrik Holgersson och har en stor kärlek till arabisk musik.
– Jag kallar mig för Ali Baba eftersom jag låter mig inspireras eller ärligt talat snor lite musik här och lite där, berättar Henrik i sin inledning till dagens konsert på Litorina Folkhögskola.
Ali Baba var dagens huvudnummer under det internationella firandet.
Sedan drar han igång och det är inte någon som längre ser att han är en rödblond kille ifrån Ronneby i Sverige.
Henrik började intressera sig för arabisk musik redan som 12- åring men berättade inte för någon förrän långt senare.
– Man kan säga att jag kom ut med min hemlighet på gymnasiet. Sedan dess känner folk till att jag sjunger både på arabiska och grekiska, berättar Henrik.
När Henrik inte är Ali Baba så jobbar han på SFI i Ronneby och har självklart stor användning för kunnandet inom den arabiska musiken!

Tack för en härlig konsert!

– Vi är en internationell skola och jag är stolt över att få arbeta här. Genom att ha förståelse för varandras olika roller och känna kärlek så bär vi vårt varumärke framåt och det ska vi fortsätta med oavsett hur vindarna utanför blåser.
Med de orden avslutade rektorn Agrita Martinsone en helt magisk dag på Litorina.
Strax virvlade hon och många andra ut i en härlig dans!

Många nationaliteter fanns representerade bland kursdeltagare och personal

Håll tillgodo med bilderna, så låter vi dem få förmedla både känslan och den goda eftersmaken som en toppendag ger!
Tusen tack alla inblandade!
Fler bilder hittar du i vårt Facebookflöde https://www.facebook.com/litorina

Det blev inte bara ett fantastiskt firande på Litorina denna dag. Det blev även ett härligt inslag i direktsänd radio. Lyssna och upptäck att doften av den goda maten faktiskt nästan tar sig igenom sändningen. Inslaget om Litorina börjar cirka 2.02 in i programmet.
Tack Lena för fint inslag!

Många selfies blir det en dag som denna