Inspiration inför Berlinresan

Posted on feb 17, 2020

För ett par veckor sedan åkte jag till Berlin för att hjälpa till med planeringen för vår studieresa.
Berlin är ett jätteintressant ställe. Det finns hur mycket som helst att se och du kommer aldrig att tröttna på staden. Vi ska bo på Alexanderplatz och så har jag varit där för att se vad som finns att upptäcka. Platsen är jättestor och bara att vistas där ger dig ett rejält intryck av storstadslivet. Den fina tegelstensbyggnaden ”Rotes Rathaus” är just i närheten av Alexanderplatz och där sitter Berlins regering. Det så kallade ”världstidsuret” visar hur mycket klockan är på olika ställen i världen.
Att gå igenom Brandenburger Tor, som jag har gjort ett par gånger nu, är en mycket speciell upplevelse. Många minnesställen ger oss inblick i Berlins historia, t.ex. vid Checkpoint Charlie, övergångsstället mellan Öst- och Västberlin, men även delar av Berlinmuren finns kvar. I Berlins fantastiska spionmuseum finns det också en hel del att lära sig om historien, och jättespännande är det också!
Vi gör en busstur till några av de viktigaste (och/eller finaste) ställena i Berlin: Checkpoint Charlie, Förintelsemonumentet, Schloss Charlottenburg, Kaiser-Wilhelm-minneskyrkan mm. Jag har även besökt ”Humboldt”-universitetet i närheten av Brandenburger Tor och pratat med några studenter som läser Skandinavistiska och Nordliga studier. De kan tänka sig att träffa oss från Litorina och prata lite, så om det blir av så ska det bli ett trevligt och lärorikt kulturutbyte.
Visst ska du vara med?

Text och bilder: Larissa von Bychelberg