Ingrid Kvelde, Med en fot på var sida om Östersjön

Posted on feb 2, 2018

Till Bachs vackra pianotoner inledde Ingrid Kvelde sin föreläsning på Litorina Folkhögskola. Publiken fick följa med på Ingrids personliga resa där hon blandade sitt yrkesverksamma liv som musiker, dirigent och pedagog med privata upplevelser. Hennes rubrik för dagen var ”Med en fot på var sida om Östersjön”.

Ingrid började föredraget med det hon älskar mest, nämligen att spela piano. Sedan övergick hon till att göra en av de sakerna som hon absolut inte tycker om, att prata inför publik. Trots detta påstående, var hon verkligen duktig på att berätta sin historia och engagera publiken.

Ingrid är född och uppvuxen i Lettland, ett land som i år firar 100 år sedan det utropade sin självständighet. För att hylla sitt land visade Ingrid bandet Brainstorms videoklipp ”Welcome to my country”.

– Utan att göra reklam föreslår jag er alla att åka till Riga i sommar och uppleva den stora sång- och dansfestivalen som bara går av stapeln vart femte år. Även om det är svårt att få biljetter, kan man uppleva atmosfären i hela stan.

Vi bjöds på ett speciellt föredrag på många sätt. Med hjälp av Ingrids gamla foton fick vi se hur hennes barndom och ungdomstid i Lettland såg ut. På den tiden var Lettland en del av Sovjetunionen och Ingrid delade gärna med sig av sina minnen om hemlandet samt hennes första resor utomlands.

Så småningom berättade Ingrid också om sin flytt till Sverige och sina steg för att lära sig svenska och hitta en väg in i det svenska samhället. Idag har Ingrid bott i Sverige i exakt 20 år och bildat sig ett liv inom musiken. Hon leder flera olika körer vilka hon stolt visade upp på film under föredragets sista del vilket rörde flera i publiken till tårar.

Tusen tack Ingrid för ett fint och intressant föredrag!