Hjärntvättad; Stefan Malmström föreläste

Posted on jan 26, 2018

– Mitt syfte med föreläsningen är att ge unga människor en varningsklocka och ett verktyg för att stå emot det mentala viruset.

Så inledde Stefan Malmström dagens föreläsning på Litorina Folkhögskola då han berättade om sin väg ut ur Scientologikyrkan.

Scientologikyrkan är en av de farligaste sekterna i världen, vilket Stefan skildrar i sin debutroman Hjärntvättad. Spänningsromanen kom ut förra året och utspelas i Karlskrona.

Själva sekten påstår att den har 10 miljoner medlemmar runt om i världen. Samtidigt enas forskarna om att den verkliga siffran är ca 100 tusen personer.

– Det tog mig 25 år innan jag orkade och vågade att ta tag i varför jag blev scientolog.

Sen tog det Stefan 4,5 år att skriva romanen som han skrev om fem gånger. Författaren tycker att skrivprocessen var en slags terapi samt ett sätt att ta reda på vad det var som hände.

– Jag själv älskar thrillers och ville ha det roligt när jag skrev… Min målgrupp var unga människor och jag ville få dem att läsa, berättade Stefan.

Författaren delade med sig av sina minnen från den perioden av sitt liv när han hamnade i sekten och blev scientolog på heltid.

– Jag var 17 år när jag kom i kontakt med scientologi för första gången, trots att jag inte visste om det.

Som tur var hoppade Stefan av den ohälsosamma rörelsen ganska fort, men en del av hans gamla vänner gjorde aldrig det.

– Nuförtiden är det ungefär 5000 svenskar som hoppar av en sekt eller en totalitär rörelse varje år. Ca 2000 av dem mår så dåligt psykiskt att de behöver professionell hjälp.

Efter föreläsningen fick vår gäst en stor applåd och många frågor från publiken.

Stort tack till Stefan Malmström för ett mycket intressant föredrag!