Hans Caldaras och Unit bjöd på romska sånger

Posted on mar 19, 2019

– Jag skulle kunna tycka illa om Sverige med tanke på min uppväxt i ett utanförskap men det kan jag inte göra. Det fanns människor som kom ner till vårt tältläger och tog hem mig och min bror och gav oss ett varmt bad, mat och julklappar. Det fanns och finns fortfarande goda människor och den godheten måste vi våga tro på.

De här starka orden sa Hans Caldaras under dagens konsert på Litorina. Tillsammans med Unit i från Musik i Blekinge gav Hans Caldaras en fantastisk konsert som innehöll både fin musik och mycket tänkvärda ord.
Under den intensiva och eldiga timman bjöds publiken på Romska sånger och historier i från Caldaras liv med sin svensk- romska härkomst.
Under hela sitt liv har Hans använt sig av musiken för att belysa romernas historia och kultur för att motverka förtryck och sociala orättvisor.
Hans Caldaras mammas kusiner var de kända systrarna Rosa och Katharina Taikon.

Tusen tack för en helt fantastisk konsert!
Musik i Blekinge

Får ni en möjlighet så gå och njut av de här fyra männens musik!

Lite mer från dagens konsert på Litorina med Hans Caldaras och Unit. Får ni en möjlighet så gå och njut av de här fyra männens musik!

Publicerat av Litorina Folkhögskola Tisdag 19 mars 2019