Hälsningar från Lviv!

Posted on jun 3, 2016

En journalist som endast äter vegetarisk mat och som älskar att fotografera, helst nattetid, och som bär en stor kärlek till det svenska språket- där har ni en skymt av Litorinas nya praktikant Volodymyr. Han kommer ifrån Ukraina och börjar hos oss i augusti vilket vi alla ser fram emot.

Så här berättar Volodymyr om sig själv:

senatovskyi

Hälsning från Lviv!

Jag heter Volodymyr och är Litorinas nya praktikant för det kommande året.

Nedan skriver jag några rader för att presentera mig själv inför min resa till Litorina i augusti. Det betyder att vi får börja lära känna varandra redan nu.

Sverige och det svenska språket är av stort intresse för mig och jag vill tacka Litorina ännu en gång för praktikplatsen jag blev erbjuden. Jag är säker på att vi kommer att trivas tillsammans.

Förutom ukrainska som är mitt modersmål kan jag ryska, polska, svenska och engelska. Jag försöker att förbättra mina språkkunskaper genom att läsa böcker och träffa folk som pratar de här språken. Så här rolig brukar min fritid se ut.

På min fritid brukar jag ta bilder också, särskilt på natten. Man kan alltid hitta nånting intressant även i sin hemstad och det inspirerar mig på riktigt.

Ett av mina största intresse är att resa (framför allt i Skandinavien). Jag tycker att just resor påverkade min personlighet mest på senaste tiden. Tack vare folket jag träffade fick jag lära känna en massa nya länder och kulturer. Samtidigt fick jag till och med lära känna mig själv på ett nytt sätt. De roligaste upplevelserna under mina resor var att lifta hela vägen från Paris hem till Lviv för 3 år sedan samt lifta från Ukraina till Sverige förra sommaren.

En detalj till om mig är att jag har varit vegetarian i över 6 år. Det är lite problematiskt att vara vegetarian i Ukraina men det finns alltid nånting positivt även i sådana svårigheter. Som vegetarian lärde jag mig laga mat och blev mer oberoende.

Som journalist har jag mitt eget sätt att se och fundera på saker och ting. Jag är glad över att dela mig med mina erfarenheter och kunskaper. Min praktik på Litorina kommer att bli en otroligt bra möjlighet för oss alla att bidra till relationer mellan Ukraina och Sverige samt ändra världen till en bättre plats.

Vi ses i augusti! Jag ser verkligen fram emot.

Mvh,

Volodymyr