Hälsning från sommarskolan

Posted on jun 30, 2017

Zakaria Mirzai kom till Sverige från Afghanistan. Han började läsa svenska när han flyttade till Karlskrona och fick gå på Fischerströmska gymnasiet.

Under de senaste veckorna gick Zakaria Sommarskola för asylsökande ungdomar på Litorina folkhögskola.

– Sommarskolan betyder mycket för mig. Vi läser, skriver och pratar med varandra på svenska så det går snabbt att lära sig språket, tycker Zakaria.

Zakarias resa till Sverige har varit minst sagt väldigt tufft. Han flydde sitt hemland ensam 2015 och tog sig igenom Pakistan, Iran, Turkiet och Grekland innan han kom till Sverige. Killen var endast 15 år gammal när denna resa började.

– Jag hade mycket ont i höften när jag kom hit för jag hade blivit skjuten där. Jag blev också svårt misshandlad. Jag kom hit som en fågel med skadade vingar, berättar Zakaria.

– Nu är jag så glad att jag bor i Sverige och trivs bra. Jag bor med min svenska familj i Holmsjö som ligger mellan Karlskrona och Emmaboda. Min svenska mamma är mycket snäll, hon betyder allt för mig. Hon heter Kerstin Holmgren, tillägger Zakaria.

Från augusti fortsätter Zakaria sina studier på gymnasiet. Där ska han kämpa för att få de betyg som behövs för att studera vidare. Zakaria har många planer när det gäller hans framtid.

– I framtiden vill jag bli polis eller skicklig målare eller läkare. Jag började måla tavlor i Sverige hos min svenska familj. Jag är blivande konstnär som älskar att måla, berättar han.

Att läsa, skriva och tänka gillar Zakaria också. Han tycker att både skolan och fritiden är lika viktiga för honom.

– I skolan kan alla träffa varandra och det spelar ingen roll vilken religion man har. Jag har träffat många nya vänner tack vare sommarskolan. De vännerna hade jag inte träffat annars.