Hållbart resande

Posted on jan 19, 2018

Vad händer i världen och Sverige när det gäller resande? Vilka är de nya trenderna i turistbranschen? Vad ska man tänka på när man reser nuförtiden?

Om dessa och en massa andra frågor pratade Iwona Slojka i sitt föredrag ”Hållbart resande”. Hon blev årets första profilföreläsare på Litorina Folkhögskola.

Iwona kommer ursprungligen från Polen och har bott i Sverige sedan 2003. Efter Iwona hade flyttat till Sverige jobbade hon på Stena Line, men så småningom blev hon en egen företagare i turistbranschen.

Iwona driver framgångsrikt en firma Cross Baltica som jobbar med resor i Östersjöområdet och då är det Polen och Litauen som är de mest populära resmålen. På senare tid har dock företagets verksamhet nått exempelvis Italien och Frankrike.

– Företaget gav mig frihet och möjlighet att utveckla mig hur jag själv vill, berättade vår föreläsare.

När Iwona pratade om turism i dagens värld så tog hon upp begreppet postturism, som är ett nytt stadium i turismutvecklingen i det postindustriella samhället.

Man kan så klart resa på olika sätt och lägga fokus på väldigt olika aktiviteter under resan beroende på vilket mål man har och vad man egentligen vill uppleva. Här nämnde Iwona bland annat studieresor i Östersjöregionen som Litorina anordnar och som ingår i studieprocessen.

De nyaste trenderna inom resande är att det blir mer populärt att resa i närområdet, men också upptäcka nya destinationer i världen.

Som en liten sammanfattning vill vi dela med oss av några av Iwonas rekommendationer gällande hållbart resande:

– Res i närområdet!
– Försök att åka kollektivt!
– Upptäck nya destinationer för att bidra till utvecklingen.
– Tänk på lokala förhållanden!

Vi säger stort tack till Iwona för en spännande föreläsning med en massa intressanta tips!