Föreläsningsserien satsar på allt mer allvarliga ämnen

Posted on nov 19, 2015

Kerstin Haglö berättade idag om människohandel i Ostersjöområdet.

Haglö satte i parlamentet i 12 år och då arbetade hon med frågor som rör sig om organiserad brottslighet, i synnerhet våld mot kvinnor och barn samt trafficking.

Enligt föreläsaren, drabbar människohandeln alla länder. De som vill tjäna pengar utnyttjar offrets utsatta situation.

”Det är svårt att vara exakt när det gäller siffror, men det kan handla om 1,2 miljoner barn i världen som är involverade i trafficking”, sade Kerstin Haglö.

Enligt svenska sexköpslagen straffas köparen. Det hjälper att minska efterfrågan, vilket i sin tur minskar antal offer.

Nu fortsätter EU:s politiker förhandla med syfte att hitta en lösning på den globala utmaningen.

FullSizeRender (11) FullSizeRender (12) FullSizeRender (13)